четвъртък, 8 април 2010 г.

Модерна ценност ли е патриотизмът?


Няма ценности, защото няма интерес към тях, няма ищах за изповядването им. На обикновения човек не му пука за кризата на ценностите, защото е гол, бос, гладен, беден на идеи, богат на липси и сам по себе си е самодостатъчен. Няма я и мотивацията да притежаваш някакви отвлечени, неясни, възвишени, величави ценности – може да си Голям, да значиш Нещо, да бъдеш Смисъл и като си Отрепка - да парадираш например с ценността на „кинтите”. Светът се обезцени, защото оценката за ценното се изкриви.

Днес има някакви си модерни псевдоценности – изработени от идиоти: ценността да си неизменно оригинален в безличността си, ценността да си нечия подлога и изтривалка, ценността да си препоръчително гей и непременно да стърчиш на билбордове, да си метросексуален комплексар и още и още ... Толкова се оляхме, че чак иначе очевидните кретении станаха геройства, трансформираха се в ценности, ненормалното се превърна в нормално дори и в контекста на конкретните случвания и реалности: не е нормално да хвърляш боклука в кофата за смет, не е нормално момиче на дванадесет години да е без грим, не е нормално да не умрат петима за ден по пътищата, не е нормално да си амбициозен и да се учиш съвестно. Преобръщането на ценностите е факт, понеже рядко си задаваме въпроса за истинските стойности, за истинския смисъл на нещата – обаче онзи смисъл отвъд привидностите, отвъд грозните делнични битки, пировите победи, хартиените гладиатори и празните илюзии.

Няма място за патриотизъм. Той не решава проблемите – не храни и не облича. Не помага същностно в оцеляването – с него и без него ... И той се е превърнал в износен, изхабен и протъркан идеал и няма никаква практическа употреба. И ако все пак се проявява в някакви деформирани до крайност форми, то той е всъщност фалшива емоция, жалък опит за легитимиране, нагло патриотарство. Патриотизмът като идея често се впряга в дискурса на политическото говорене и действие, в контекста на някаква „достойна” политическа цел, обговаря се покрай разните предизборни кампании. По този начин тази същата велика идея „слиза” до равнището на поругаване на Род и Родина, до престъпление срещу паметта на нацията. Защото патриотизмът не е какво говориш и правиш, а как усещаш себе си и света, как определяш неизбежната си вътрешна потребност да се идентифицираш с нещо по-голямо и да принадлежиш към него.

Винаги има място и време за патриотизъм. Трябват умове и сърца, които да го възприемат. Днес в динамичния и полудял свят, в който живеем и в който най-сигурното е, че трябват пари, когато се местим по хоризонтала и вертикала, когато сменяме най-близките си не като носни кърпички, а направо като тоалетна хартия, когато се кълнем в истинността на лъжите си, когато търгуваме на едро и дребно с честта и достойнството си, патриотичната тръпка ни е необходима повече от всякога – да ни приласкае и утеши, да ни събере поне малко, за да не сме съвсем сами. Понеже непрестанните присъединявания тук и там, нестихващите интеграции и членства сериозно заплашват да ни обезличат, да ни уеднаквят с останалите, да ни наденат униформи, да ни направят хуманоиди и примерни европейци. А колко хубаво е да поскочи сърцето и да се намокри окото, когато погледнеш трикольора, когато газиш в преспите на Шипка на трети март, когато знаеш че мачкаме съвършените бразилци и руснаци на волейбол.

Трагедията на българското и българщината е всепоглъщаща и тотална, но тя ярко се проявява и в малки констатации като тази: повече българи щяха да знаят думите на химна, ако те бяха текст от песен на Азис...

Младите и апатията


Защо младите българи днес не са активни и не се насилват да искат най-доброто за себе си на всяка цена, да искат и изискват от отговорните благополучие, да палят огньове от сърцата си по площади и митинги, на жълти павета и пред спорни сгради на още по-спорни институции.
Кое е онова свързващо и очевидно липсващо звено, което органично би ги превърнало в сноп справедливо недоволни хора, който всеотдайно да се разбунтува срещу заграбената реалност на сигурност и щастие по родната земя.
Eдна възможна истина за потискащата им пасивност е фактът, че младите са крайно самодостатъчни в своите най-тесни и задоволителни рамки на работа и развлечение. Техническият прогрес и всевъзможните иновации направиха така, че днес младият човек се чувства сигурен и щастлив в границите на кутийката си – кьошето на офиса, сред системата за домашно кино вкъщи, пред вълнуващата игра в компютърния клуб. В резултат се насади една трайна и необратима аполитичност сред тези, които трябва да са най-обвързани с важните процеси в страната. Бирата в парка, разцъкването с френдове и спонтанните джем сешъни изместиха интереса към общественозначимите теми. Самоорганизира се и стройна система от субкултури, които често взаимодействат помежду си – пасивно си противостоят или откровено враждуват – но рядко проявяват склонност да се кооперират в общи действия срещу всеобщата Неправда. Кубинките и дългите коси, високите токове и късите полички, кецовете и размъкнатите гащи трудно биха застанали заедно в предния фронт на Борбата, просто защото един друг не се възприемат насериозно за способни и достойни носители на Промяната. Проблематично изглежда изнамирането на гигантска Идея, която изведнъж да ги обедини вдъхновено.
Съвсем оправдан е въпросът защо тогава се случиха скорошните събития в съседна Гърция. Защо, макар и там новите технологии да са определящ фактор за пълноценен живот, а демаркационните линии между отделните субкултури и интереси на младите да са също налице, гръцкият народ масово се опълчи срещу държавата, а на първа линия на протестите бяха университетите и студентите?
Това питане отвежда отново до спецификата на родната действителност. Очевидно нещо извънредно наше определя този феномен на тишина, апатия и бездействие. Нещо, заложено само и единствено в нашите територия и история.
След демократичните промени и края на насилственото задържане на егото, българинът се отдаде на разбираемо грабене на блага и ценности, позволи си да бъде егоист на воля и да не се интересува от никой и нищо встрани от себе си. Несвършващият преход го приучи, докато чакаме да се оправим, той някак да се оправя и оцелява сам за себе си. Овълчи се и стана мнителен. Днес едновременно и поравно мразим елита си и съседа Данчо, който все усилва музиката.
Преди всичко трябва да признаем, че апатията опира до нас, младите. Свикнали сме да търсим вината винаги другаде, да припознаваме враг непременно отсреща. Все са ни криви политиците и държавата. А рядко се замисляме за нашата роля, за това че тъкмо ние избираме, със или без гласа си, все същите отрепки да ни управляват, че не политиците хвърлят боклука си през терасата и не те търсят да се сбият на всяка цена след пореден пиянски запой. А когато работата опре до бунт срещу потискащото статукво, оставаме вкъщи и чакаме какво ще кажат по новините. Вероятно е прав един заслужено охулван политик в думите си, че българите имат проблем с чипа си. Наистина сме велика нация, но са велики и несъвършенствата ни…